آوا پزشک

انتخاب سایز ویلچر

انتخاب سایز ویلچر

یادگیری سایزبندی و  خرید ویلچر برای استفاده روزانه کاربران و احساس راحتی آنها بسیار ضروری است. ویلچر برای یک کاربر از اجزای ضروری زندگی به شمار می آید که نیازهای خود را با استفاده از آن برطرف می کند. مطمئن باشید که این راهنمایی با مواردی از ویلچر ها و کاربران ویلچر تناسب دارد.
سایز بندی ویلچر

پهنای صندلی ویلچر:

صندلی یا نشیمنگاه معمولا اولین نکته سایزبندی است که در حین ایجاد تناسب یک فرد با ویلچر باید به آن توجه کرد. این اندازه برابر است با بیشترین فاصله بین مفاصل ران و زانو ها در حالی که راحت و آسوده بر روی ویلچر نشسته اید،‌ بعد از اندازه گیری این فاصله 1 اینچ به آن اضافه کنید. هنگامی که یک ویلچر را به عنوان ویلچر سایز 16، 18 یا 20 اینچ می شناسیم – این اعداد متداول ترین سایز ها هستند – منظور تولیدکنندگان ، پهنای یا عرض مفید است نه پهنای کلی ویلچر.

پهنای کلی ویلچر:

انتخاب سایز ویلچر

یادگیری سایزبندی و  خرید ویلچر ساده یا ویلچر معمولی برای استفاده روزانه کاربران و احساس راحتی آنها بسیار ضروری است. ویلچر برای یک کاربر از اجزای ضروری زندگی به شمار می آید که نیازهای خود را با استفاده از آن برطرف می کند. مطمئن باشید که این راهنمایی با 90? از ویلچر ها و کاربران ویلچر تناسب دارد.

پهنای صندلی ویلچر:

صندلی یا نشیمنگاه معمولا اولین نکته سایزبندی است که در حین ایجاد تناسب یک فرد با ویلچر باید به آن توجه کرد. این اندازه برابر است با بیشترین فاصله بین مفاصل ران و زانو ها در حالی که راحت و آسوده بر روی ویلچر نشسته اید،‌ بعد از اندازه گیری این فاصله 1 اینچ به آن اضافه کنید. هنگامی که یک ویلچر را به عنوان ویلچر سایز 16، 18 یا 20 اینچ می شناسیم – این اعداد متداول ترین سایز ها هستند – منظور تولیدکنندگان ، پهنای یا عرض مفید است نه پهنای کلی ویلچر.

پهنای کلی ویلچر:

 

معمولا، هر چه پهنای ویلچر کمتر باشد، واکنش بهتری در حرکات مختلف نشان خواهد داد و در مجموع انعطاف پذیری زیادی خواهد داشت. پهنای کلی ویلچر با در نظر گرفتن عرض چرخ ها،‌ دستگیره ها یا هر چیز اضافی دیگر اندازه گیری می شود. نکته قابل توجه در ویلچر های باریکتر، استواری و ثبات کمتر آن در مقابل فشارهای کناری است، اما کم کردن ارتفاع نشیمنگاه و نزدیک کردن آن به مرکز گرانش یا ایجاد انحنا در چرخهای عقبی این مشکل را حل کرده است.
طرز ساخت، کدل و استایل یک باطری ویلچر نقش زیادی در تعیین پهنای آن دارد و مثلا یک ویلچر 18 اینچی شرکت A در مقایسه با یک ویلچر 18 اینچی شرکت B می تواند پهنای متفاوتی داشته باشد، همانظور که پهنای کلی یک ویلچر دستی 18 اینچی می تواند با پهنای کلی یک ویلچر برقی 18 اینچی تفاوت داشته باشد.

عمق ویلچر:

به احتمال زیاد عمق صندلی یک ویلچر ایران بهکار دومین عامل مهمی است که باید در نظر گرفته شود. عمق نشیمنگاه یک کاربر با اندازه گیری فاصله بین پشت شکم کاربر تا پشت ساق پا است،‌ جایی که پاها صاف بر روی صندلی قرار گرفته اند و قسمت پایینی پا از زانو با صورت 90 درجه آویزان است. هر چه عمق صندلی ویلچر بیشتر باشد، کاربر ثبات بیشتری را تجربه می کند و وزن او بر محیط بیشتری پخش می شود و درنتیجه احساس ناراحتی بر روی نشیمنگاه تا حدودی زیادی از بین می رود.
بعد از اینکه عمق نشیمنگاه کاربر را اندازه گرفتید، 1 اینچ از آن کم کنید تا به عمق صندلی ویلچر مناسب آن برسید.  این راه حل در مورد بیشتر ویلچرهای برقی و دستی صدق می کند. در مواردی که کاربران ویلچر از پاهای خود برای تقویت نیروی محرکه کمک می گیرند، بهتر است 2 اینچ از عمق نشیمنگاه کم کنید، بنابراین قسمت هایی بالایی پشت ساق پا در حین حرکت دادن ویلچر به صندلی مالش پیدا نمی کند.
بعضی از کاربران ممکن است دچار عارضه اختلاف در طول پاها باشند، جایی که یکی از پاها بلندتر از دیگری است. اختلاف طول پاها ممکن است در اثر کوتاهی فیزیکی یکی از پاها یا عدم توانایی در نشستن با شکم صاف بر روی ویلچر باشد. در هنگام در نظر گرفتن عمق صندلی ویلچر،‌ پاس کوچکتر کاربر باید در محاسبات مورد توجه قرار گیرد. اگر پای بلندتر با استقاده از عمق بدست آمده به خوبی حمایت نمی شود، با استفاده از تجهیزات نرم کننده یا ضربه گیر مشکل را حل کنید.

عمق کلی ویلچر:

مانند عرض کلی ویلچر حمامی یا ویلچر حمومی ، عمق کلی آن نیز تا حدود زیادی با انتخاب و درنظر گرفتن عمق نشیمنگاه کاربر حساب می شود. البته بعضی از مدل ها دارای تنظیماتی برای چرخ های عقب هستند که اندازه عمق را بیشتر یا کمتر می کنند. درست مانند پهنای کلی ویلچر، هر چه عمق کلی ویلچر کمتر باشد، ویلچر واکنش پذیر تر و روان تر حرکت خواهد کرد.

ارتفاع صندلی ویلچر:

ارتفاع صندلی یک ویلچر رابطه مستقیمی با عملکرد دارد، و به راحتی کاربر مربوط نمی شود. در اصل، ارتفاع صندلی کاربر را در ارتفاعی قرار می دهد که مثلا به آن جازه می دهد در یک ارتفاع مناسب بر روی میز مطالعه کند یا راحت تر به سرویس بهداشتی مراجعه کند یا سایر کارهای روزمره را بهتر انجام دهد. وقتی در مورد ارتفاع ویلچر حرف می زنیم، نباید ضخامت بخش نرم کننده صندلی را در نظر یگیریم. بنابراین اگر به 19 اینچ ارتفاع صندلی نیاز دارید و بخش نرم کننده صندلی 2 اینچ ضخامت دارد، بهتر است یک ویلچر با ارتفاع 17 اینچ را سفارش دهید.

طول تکیه گاه های مربوط به پا:

درست مانند پهنا و عمق، طول تکیه گاه های پا نیز با درنظر گرفتن ارتفاع صندلی امکان پذیر است. وقتی پاهای کاربر از زانو آویزان است و پشت ران ها صاف بر روی زمین قرار دارد، ارتفاع نشستن برای این کاربر اندازه بین پایین ترین نقطه پاشنه تا سطح زیرین ران ها در پشت زانو است. در این اندازه گیری ما ضخامت بخش نرم کننده صندلی ویلچر را کم می کنیم (حدودا 1 یا 2 اینچ). عدد بدست آمده فاصله بین سطح پوشش نشیمنگاه تا تکیه گاه پاها خواهد بود.
اگر طول تکیه گاه به شما اجازه نداد که دید خوبی بر مسیر داشته باشید، دو گزینه پیش روی شما خواهد بود. اول، می توانید از یک تکیه گاه پا با زاویه بلبرینگ کمتر استفاده کنید. بلبرینگ ها میله هایی هستند که صفحات قرارگیری پا نگه می دارند و زاویه آنها می تواند بین 90، 70 یا 60 درجه باشد – در بیشتر مدل ها اینگونه است. یک بلبرینگ 90 درجه ای  عمود بر زمین است یا نسبت به زمین زاویه ای 90 درجه دارد. یک بلبرینگ 70 درجه ای نسبت به زمین 70 درجه انحراف دارد و 60 درجه نیز همین است. دوم، می توانید از تنظیمات موجود بر بسیاری از ویلچر ها استفاده کنید و موقعیت چرخ های جلویی و عقبی را تغییر دهید تا دید شما بر مسیر بهتر شود، اما این عامل نیز ارتفاع صندلی را تغییر خواهد داد.