سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آوا پزشک

درمان زخم بستر

اگر بخواهید زخم بستر چیست؟ بیاد بگوییم عارضه‌ای جدی است که در بیش از 80? بیماران مبتلا به فلج یا جراحت، و بیماران مسن دیده می‌شود. این بیماری باعث بروز آسیب فیزیکی و روانی زیادی در بیمار می‌شود. علاوه بر این، بستگان بیمار و کل جامعه نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند، زیرا درمان زخم بستر بسیار دشوار است و هزینه‌ای گزاف دارد. در این نوشتار با سایت بازده همراه باشید تا با درمانهای خانگی زخم بستر و علت ها و عوامل ایجاد آن آشنا شوید.

 

احتمالا به این دلیل مشغول خواندن مقاله‌ی حاضر هستید که تمایل دارید چگونگی درمان این مشکل را در خانه یاد بگیرید، اما قبل از آن، بهتر است یک سری اطلاعات اولیه در مورد آن کسب کنید.

زخم بستر چیست؟

پوست بزرگ‌ترین ارگان بدن است. این ارگان برای حفاظت از بافت زیر جلدی در برابر هوا، آب، مواد خارجی و باکتری‌ها، سخت و با دوام است. پوست ما در برابر آسیب حساس است و توانایی‌های شفای خاصی دارد. با این حال، پوست حتی با حالت کشسانی که دارد، نمی‌تواند فشار بیش از حد، کشش یا خراش را تحمل کند. فشار مداوم روی پوست، عروق خونی را تنگ می‌کند. این عروق مسئولیت تامین مواد مغذی و اکسیژن را به پوست بر عهده دارند. هنگامی که پوست به مدت طولانی بدون خون است، بافت خواهد مرد، و همین باعث ایجاد زخم بستر می‌شود. زخم بستر تشک مواج وکتو یک بیماری شایع پوستی است که برخی از بیماران باید با آ‌ن دست و پنجه نرم کنند.

به طور خاص‌تر، این مشکل یکی از عوارض مهمی است که فرد مبتلا به فلج با آن مواجه می‌شود. به عنوان مثال، طبق برآوردهای کارشناسان، حدود یک سوم بیماران مبتلا به آسیب نخاعی کمی پس از آسیب دچار زخم بستر می‌شوند و حدود 50 تا 80 درصد از بیماران باقی مانده ممکن است این مشکل را کمی بعد تجربه کنند. از بروز اکثر انواع زخم‌ها می‌توان پیشگیری کرد اما زخم حتی ممکن است در بیمارانی که به خوبی تحت مراقبت هستند و توسط تجهیزات مناسب پشتیبانی می‌شوند، رخ دهد.

برای درمان این زخم‌ها، بیمار به زمان، پول و مراقبت‌های دقیق نیاز دارد. بیماران به دلیل زخم بستر، به ویژه زخم ناشی از جراحی، ممکن است مجبور شوند تا یک ماه دراز بکشند. درمان این اختلال می‌تواند هزینه‌ی زیادی در بر داشته باشد و باعث شود که زمان ارزشمندتان را به جای صرف کردن برای کار، مدرسه یا خانواده از دست بدهید.

علل شایع بروز زخم بستر چیست؟

1. فشار بیش از حد

زخم بستر اصطلاحی است برای آسیب دیدن یک ناحیه از پوست که در معرض فشار بیش از حد قرار دارد. به معنای واقعی کلمه، این عارضه به نوعی آسیب پوست و انواع مختلف بافت زیر پوست است. آسیب پوست به علت فشار معمولا روی قسمت‌هایی از بدن رخ می‌دهد که در آن استخوان نزدیک به سطح پوست است، مانند باسن. این استخوان از داخل بدن به پوست فشار وارد می‌کند. اگر در بیرون هم سطح سختی باشد، رگ‌های خونی پوست تنگ می‌شوند.

از آن‌جایی که سطح گردش خون با فلج نیز کاهش می‌یابد، اکسیژن حمل‌شده به پوست هم کم می‌شود و به این ترتیب قدرت پوست کاهش می‌یابد. بدن تلاش می‌کند با فرستادن خون بیش‌تر به آن منطقه مشکل را جبران کند. این جبران مافات موجب می‌شود که پوست فشرده شود، فشار بیش‌تری بر عروق خونی وارد شود و سلامت پوست آسیب ببیند و زخم بستر تشک مواج رزمکس به وجود بیاید.

2- از دست دادن مقدار زیادی کلاژن

باید بگوییم فلج تنها بخشی از داستان است. فلجِ مربوط به آسیب یا پیامد بیماری‌ها است که بر دسترسی زیستی پوست تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، اگر پوست مقدار زیادی کلاژن را که مسئول تامین انعطاف‌پذیری پوست است، از دست بدهد، ضعیف‌تر می‌شود و کشسانی پوست کاهش می‌یابد. فرایند پیری هم خطر بروز زخم بستر را افزایش می‌دهد. افراد مسن نسبت به سایرین بیش‌تر در معرض خطر این بیماری هستند.

Related image

3- عدم استفاده از عضلات

عدم استفاده از عضلات اطراف برخی از استخوان‌های بدن (باسن، پاشنه، آرنج و کشاله‌ی ران) منجر به آتروفی عضلانی می‌شود و خطر ابتلا به زخم را افزایش می‌دهد.

4- نیروی ناشی از خراشیده شدن

حرکاتی که بافت پوست را روی یک سطح می‌کشند، مانند سر خوردن روی یک تخت یا صندلی، می‌توانند سبب کشیده یا خم شدن رگ‌های خونی شوند و به این ترتیب زخم بستر ایجاد کنند. هنگامی که پوست روی یک سطح صاف کشیده می‌شود می‌تواند خراشیده شود. یک برخورد یا سقوط سنگین می‌تواند باعث آسیب پوست شود، اما شما نمی‌توانید بلافاصله آن را مشاهده کنید. لباس یا اشیاء سخت نیز می‌توانند آسیب وارد کنند و سبب بروز زخم بستر شوند.

5- رطوبت بیش از حد

رطوبت بیش از حد نیز عامل دیگری است که خطر بروز زخم بستر را افزایش می‌دهد. این اختلال معمولا در افرادی که زیاد عرق می‌کنند و / یا قادر به کنترل ادرار نیستند رخ می‌دهد.

6- تغذیه‌ی نامناسب

تغذیه‌ی نامناسب نه تنها یک تهدید جدی برای سلامت عمومی فرد است، بلکه باعث می‌شود که خطر ابتلا به زخم بستر در فرد مبتلا به فلج بیش‌تر باشد. بدن برای حفظ سلامت پوست، بهبود هر گونه آسیب و مبارزه با هر گونه عفونتی، به مواد مغذی بیش‌تری نیاز دارد از جمله پروتئین و ویتامین‌ها. وقتی بدن مواد مغذی کافی ندارد، توانایی ناچیزی برای مقاومت در برابر عوارضی مانند زخم بستر دارد.

7- مشکلات وزن

خطر بروز زخم بستر در افراد دارای اضافه وزن بیش‌تر است. در افراد دارای اضافه وزن، وزن بیش از حد باعث افزایش فشار بدن در مناطق آسیب‌پذیر می‌شود.

8 – عوامل دیگر

عوامل دیگری که خطر این مشکل را افزایش می‌دهند عبارتند از: اوضاع نامناسب سلامتی، کم‌آب شدن بدن، عدم رعایت بهداشت،

علائم شایع زخم بستر چیست؟

زخم بستر بسته به عمق، اندازه و شدت آسیب به لایه‌های بافت، به چهار مرحله تقسیم می‌شود. این مراحل عبارتند از:

1. مرحله‌ی اول (نشانه‌های اولیه)

اغلب زخم‌های بستر از یک پوست قرمز رنگ شروع می‌شوند. بیماران ممکن است در پوست قرمز احساس سفتی و / یا گرمی کنند. در این مرحله، در صورتی که فشار وجود نداشته باشد، تغییر ساختار بافتی می‌تواند رفع شود و پوست به حالت عادی برگردد.

2. مرحله‌ی دوم (ایجاد برآمدگی)

زخم بستر یک برآمدگی ایجاد کرده‌است. این بدان معناست که بافت زیر پوست در حال از بین رفتن است. اگر فشار در حال افزایش باشد و مراقبت از منطقه‌ی آسیب‌دیده در زمان مناسب صورت نگیرد، زخم بستر می‌تواند به سرعت به سطح خطرناکی برسد.

3. مرحله‌ی سوم (توسعه زخم)

در این مرحله، یک حفره یا زخم توسعه می‌یابد در جایی که بافت مرده‌است. آسیب بافت به لایه‌ی پایین‌تر پوست می‌رسد و می‌تواند به استخوان حمله کند.

4. مرحله‌ی چهارم (آسیب نهایی)

این یکی بدترین مرحله‌ی زخم بستر است. در این مرحله آسیب به عضلات و استخوان‌ها نفوذ کرده‌است. مناطق آسیب‌دیده اغلب مرطوب هستند.

چه چیزی خطر پدیدار شدن زخم بستر را افزایش می‌دهد؟

1 – آسیب های مزمن مثل فلج و کما

احتمال ابتلا به زخم‌های بستر در افرادی که دچار آسیب‌های مزمن مانند فلج، جراحی یا کما هستند، بیش‌تر است زیرا ممکن است تشک مواج ایر داکتر مدت زیادی حرکت نکنند.

2 – بالا رفتن سن

هنگامی که سن انسان بالا می‌رود، پوست او خشک‌تر، شکننده‌تر، و نازک‌تر می‌شود و در عین حال از حالت کشسانی پوست کاسته می‌شود. افراد مسن سلول‌های جدید پوستی را بسیار آهسته تولید می‌کنند، به همین دلیل هم در معرض خطر هستند.

3 – قبضیت روده‌ها

عفونت به علت مواد مدفوع می‌تواند خطرناک باشد و فرد را به موارد شدید زخم بستر هدایت کند.

4 – سیگار کشیدن

اگر به طور منظم سیگار بکشید پوست‌تان خشک می‌شود – یکی از دلایل بروز زخم بستر.

5 – آسیب طناب نخاعی

اگر از آسیب نخاعی رنج می‌برید، احتمال بیش‌تری وجود دارد که به زخم بستر مبتلا شوید زیرا نمی‌توانید موقعیت خود را تغییر دهید.

6 – دیابت

بیماری‌هایی مانند دیابت، سرعت بهبودی را کاهش و خطر ابتلا به زخم بستر را افزایش می‌دهد.

7 – رژیم غذایی نامناسب

کمبود کالری، مایعات، ویتامین‌ها و مواد معدنی و پروتئین در رژیم غذایی روزانه می‌تواند باعث تجزیه‌ی بافت شود.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

وقتی متوجه هر یک از نشانه‌‌های این اختلال شدید، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. همان‌طور که در بالا ذکر شد، این اختلال بسیار خطرناک و دشوار است. بنابراین تشخیص و درمان زودرس بسیار ضرورت دارد. بیماران ممکن است چند هفته بستری شوند یا در رختخواب بمانند. در شرایط وخیم، بیمار ممکن است تحت عمل جراحی قرار بگیرد.

خب تا بدین جا اطلاعات اولیه را در مورد زخم بستر یاد گرفتید. در واقع زخم بستر بیش از آن‌چه ما تصور می‌کنیم، خطرناک است، بنابراین درمان این مشکل باید در اسرع وقت انجام شود. وقت آن رسیده که بهترین داروهای خانگی طبیعی را برای تسکین زخم بستر را با هم مرور کنیم. در ادامه‌ی نوشتار نیز با ما همراه باشید!

بهترین روش های خانگی درمان زخم بستر

1. زخم را کاملا شستشو دهید

شما می‌توانید زخم را درمان کنید بدون این‌که به عمل جراحی یا مداخله‌ی پزشک نیاز داشته باشید. باکتری سلول‌ها را می‌کشد و همین منجر به زخم می‌شود. روند بهبودی آهسته به علت عفونت زیاد است. و این می‌تواند منجر به نکروز شود. بنابراین اولین کاری که باید انجام دهیم این است که زخم را کاملا شستشو دهیم.

روش درمان زخم بستر برای دو مرحله اول بیماری

– از گاز پانسمان استفاده کنید تا زخم‌ها  را به آرامی پاکسازی کنید و مایعات و چرک را از بین ببرید. این مرحله باید انجام شود، زیرا این مایعات داخل بافت و چرک در روند بهبودی تداخل ایجاد می‌کند. این کار را به آرامی انجام دهید تا زخم بدون این‌که آسیبی ببیند تمیز شود.

– از محلول فیزیولوژیکی 0.9? برای شستن زخم‌ها  به طور کامل استفاده کنید (ابدا از محلول‌های ضد باکتری استفاده نکنید زیرا می‌توانند سایر سلول‌های طبیعی را از بین ببرند).

– حالا وقت محافظت از زخم است. امروزه شما می‌توانید از باند برای محافظت از زخم‌ها استفاده کنید. پانسمان زخم با فناوری غشای پلی‌استرآمید توانایی جلوگیری از آب و باکتری‌ها را دارد و زخم را 3 تا 5 برابر سریع‌تر از باندهای معمولی درمان می‌کند. هنگام استفاده از یک باند نرمال، برداشتن آن می‌تواند دردناک باشد و حتی خود، باعث زخم شدن هم می‌شود. هنگام استفاده از پانسمان زخم، لازم نیست که آن را حذف کنید زیرا زیست‌لایه‌ی آن می‌تواند خود را تجزیه کند. فقط باید بعد از 4 تا 5 ساعت لایه‌ی جدید را اسپری کنید. اگر علائم خشکی و بهبودی را مشاهده می‌کنید، زخم‌ها  به تدریج بهبود خواهند یافت.

– ماساژ نواحی اطراف زخم را فراموش نکنید زیرا با این کار گردش خون را در ناحیه‌ی آسیب‌دیده بهبود خواهید داد. reddit

روش درمان زخم بستر برای دو مرحله آخر بیماری

این مراحل را می‌توان زمانی انجام داد که بیمار زخم بستر مرحله‌ی 1 یا 2 را داشته باشد. در دو مرحله‌ی آخر، زمانی که ضایعات عمیق و نکروزه وجود دارد، مداخله‌ی جراحی ضروری است. بافت نکروز باید برداشته شود. و این امر مستلزم مداخله‌ی پزشک است. پس از انجام این کار، باید سلول‌هایی را که در معرض زحم و عفونت هستند،‌ مورد محافظت قرار دهید. پانسمان زخم یک راه‌حل موثر برای حفاظت از ناحیه‌ی زخم در برابر تهاجم باکتریایی و تسریع فرایند بهبود زخم است.

ارزیابی دقیق مراحل زخم، اندازه و شرایط پوست دور زخم باید انجام شود. لطفا وضعیت زخم را هر روز یا دست کم یک بار در هفته بررسی کنید. اگر وضعیت بیمار بهبود نیافته، درمان باید به زودی تغییر بیابد. هر گونه عوارض بالقوه‌ که سلامت بیمار را در معرض خطر قرار داده باید برای حمایت از روند بهبودی درمان شود.

منبع